Pages

adsen auto

Dec 22, 2015

HARGA KERETA TETAP NAIK SELEPAS GST

Komen seorang menteri harga kereta akan turun selepas GST dilaksanakan umpama mimpi dalam mimpi. Hakikatnya harga kereta terus naik tahun 2016 nanti.

Kembali kepada GST, tanpa mengira apa pendapat yang berkata, harga kereta secara amnya akan cenderung untuk naik selepas dilaksanakan GST. 

Sebabnya kerana GST adalah satu bentuk cukai yang meliputi seluruh kitaran pengeluaran kereta. Malah, salah satu kepada asas GST adalah untuk memperluaskan asas cukai termasuk syarikat-syarikat yang telah mengelakkan  membayar cukai dengan mengisytiharkan lebih rendah daripada jualan sebenar.

Syarikat Vendor komponen kepada pekilang kereta termasuk ke dalam kategori ini, terutamanya syarikat  kecil. Pekilang kereta bergantung kepada vendor untuk bekalan komponen. Secara teknikalnya, pemasang atau perkilang kereta perlu didakwa dengan 6% GST pada komponen-komponen yang dibekalkan.

Terdapat lapisan yang berbeza daripada vendor yang diklasifikasikan sebagai peringkat 1, peringkat 2 dan peringkat 3. Pada masa ini. tidak semua pembekal mengenakan cukai jualan dan perkhidmatan.

Syarikat-syarikat yang hanya mempunyai kurang daripada RM500, 000 adalah dikecualikan daripada kena cukai 6% GST pada pelanggan. Tetapi kebanyakan vendor mempunyai perolehan melebihi RM500, 000++

Seterusnya pada asasnya, kecenderungan bahawa harga kereta akan naik dengan pelaksanaan GST.

No comments:

Post a Comment